Smart City II: interview met Carolien Gehrels van Arcadis

Samen bouwen aan een Smart City

Wat vraagt de stad van de toekomst eigenlijk van ons? Hoe kunnen we samen aan een Smart City bouwen? Op die vraag zoomen we dieper in, vanuit de sectoren Transport & Logistiek, Bouw en Industrie. En we hebben een aantal antwoorden proberen te vertalen naar de uitdagingen voor uw bedrijf. Dat doen we in een drieluik bestaande uit:

  1. Een inleiding met een theoretisch kader rond de drijfveren voor verstedelijking en de uitdagingen voor de steden van de toekomst
  2. Drie interviews met voorlopers op het gebied van Smart Cities, afkomstig uit de sectoren Transport & Logistiek, Bouw en Industrie, namelijk Reinoud Lyppens van LEDsEnable, Carolien Gehrels van Arcadis en Walther Ploos van Amstel van de Hogeschool van Amsterdam.
  3. Een afsluiting met een beschouwing op de rol die de drie bovengenoemde sectoren kunnen spelen bij het ontwikkelen van een Smart City. Deze beschouwing is gebaseerd op een vijftal interviews met Nico Anten en René Postulart (Connekt), Berry Vetjens (TNO), Hamit Karakus (Platform 31) en Kees Jansen (stadsfilosoof).

Smart City Gehrels

Carolien Gehrels, Arcadis

‘Urbanisatie kan als hefboom werken’

Carolien Gehrels, Europees Stedendirecteur bij Arcadis, houdt zich bezig met de vraag ‘Hoe valt de toenemende urbanisatie als hefboom te benutten om de stad beter te laten functioneren?’ De druk op de stad neemt toe, en daarmee op de infrastructuur voor energie, water, transport, huisvesting. De samenwerking tussen publieke en private partijen wordt steeds complexer. En als we niet oppassen, zegt ze, ontneemt de steeds sterkere verstedelijking ons het zicht op de vraag: Wat voor stad willen we zijn?

In Gehrels’ ideale stad komen mensen tot hun recht en heerst een nieuwe geest van gemeenschapszin. Ze reist de wereld over, naar Shanghai, Hong Kong, Rio de Janeiro, Londen, op zoek naar inspirerende, slimme oplossingen. Slim vindt ze de competitie die Parijs uitschreef om zichzelf opnieuw uit te vinden. Voor 23 stukken grond binnen de Périphérique werd een nieuwe functie gezocht. Eén van de 23 winnaars van de competitie: het plan voor 3000 sociale, kleine woningen voor de keyworkers van de stad: politiemannen, verpleegkundigen, onderwijskrachten. ‘Die woningen worden heel slim ingericht, waardoor ruimten voor meerdere doelen gebruikt kunnen worden. Veel keyworkers werken in de binnenstad van Parijs, maar de huizen zijn daar voor hen onbetaalbaar. Dagelijks reizen ze meer dan twee uur. Dit project brengt vraag en aanbod bij elkaar: dat is voor mij ook Smart City.’

En in Londen was Gehrels erg gecharmeerd van de gigantische herontwikkeling van het gebied rond de treinstations Kings Cross en St. Pancras, waar kleine winkeleenheden worden beheerd door curatoren die ondernemers niet selecteren op de huur die ze kunnen betalen, maar op wat ze te bieden hebben. De wereld komt ook vaak naar Nederland om over Smart Cities te leren. ‘We doen het hier zeker niet slecht.’De grote steden moeten verdichten, vindt ze, zoals gebeurt in Amsterdam-Noord, bij station Sloterdijk, het Amstelstation en op de Zuidas. Maar metropoolvorming is niét de weg, vindt ze, noch in Amsterdam of Rotterdam. Het polycentrische landschap spreekt Gehrels aan: meerdere gezonde, kleinere steden die onderling goed verbonden zijn. ‘Mensen vinden het leuk om in Utrecht, Leiden en Haarlem te wonen, en de voorzieningen zijn daar dik in orde. Universiteiten moet je spreiden, als alle studenten naar Amsterdam zouden trekken, zou de druk daar nog groter worden. Steden liggen in Nederland zo dicht bij elkaar dat we gemakkelijk van elkaars sterke kanten kunnen genieten: borrowed size noemen we dat.’

Wat is jouw top drie van technologieën en ontwikkelingen die de Smart City versneld vorm gaan geven, die dus als een hefboom gaan werken?

‘Nummer één is mobiliteit, ervoor zorgen dat mensen zich gemakkelijk blijven bewegen in de stad. Dan gaat het al snel over systeemsprongen en zelfrijdende auto’s in de stad en andere disruptive innovation. Maar je kunt nu al, met betere inzet van informatietechnologie mensen soepeler laten reizen. Nieuwe technieken voor crowd control zullen lucht gaan geven. Als Amsterdammers klagen over te veel toeristen, denk ik: hoe kunnen we te veel klanten hebben? Laten we liever die stromen beter gaan managen en prijsprikkels invoeren zoals een vast bedrag voor toeristenbelasting. Dan kan iedere wereldburger die dat wil, tenminste één keer in zijn leven Amsterdam bezoeken. Op zondagmiddag zie je voor het Stedelijk Museum lange rijen van mensen voor de tentoonstelling over Ed van der Elskens werk. Daar zijn nu al oplossingen voor, bijvoorbeeld time slots die je per app bestelt.’

´Nummer twee is goederenlogistiek, waarbij veel winst is te halen. Waarom wordt bedrijfsafval in één wijk door zes verschillende ondernemingen opgehaald? Zonde van de lage beladingsgraad en de onnodige verkeerscongestie. Of een hotel die per dag zes busjes langs krijgt, voor linnengoed, vlees, het afval, het bier, gasten van Schiphol. Het individuele niveau werkt niet meer optimaal, er moet een nieuwe organisatiegraad komen. Ook in de bouwlogistiek kunnen forse efficiencyslagen gemaakt worden. Ik ben zelf geen techneut, maar weet van de technische collega’s bij Arcadis dat met slimme inzet van het Bouw Informatie Model met een extra planningslaag veel winst valt te bereiken. Arcadis is wereldwijd met dat soort technieken bezig.´

‘Nummer drie is het licht in de stad. Je kunt met Smart Light de veiligheid van de openbare ruimte verbeteren, en ook de doorstroming van wandelaars bevorderen. Met speciale LED-verlichting kun je een en dezelfde ruimte de ene dag het karakter geven van een openlucht theater, en de volgende dag de sfeer van een voetbalveld. De gemeente Amsterdam doet met Philips Lightning, KPN, Cisco en Alliander op dit gebied een interessant project in Zuidoost, in en om de Arena.’

Het bericht Smart City II: interview met Carolien Gehrels van Arcadis verscheen eerst op Insights.

Reacties zijn gesloten.