Word succesvoller met doel-door-doendenken

Afgelopen week geleden mocht ik voor Agriterra de coöperatie Amanah in Indonesië helpen met hun strategie. Deze regionale boerencoöperatie in West Sulawesi  is vooral actief in de in- en verkoop van cacao. Ze heeft daarnaast ook nog veel andere ondersteunende diensten, zoals sparen en lenen, voedselvoorziening en veehouderij ondersteuning.

Goede ervaringen met OGSM-methode van strategisch plannen

Diverse afdelingen binnen ABN AMRO hebben ervaring met de OGSM-methode voor strategische planning. Ik wilde deze werkwijze graag toepassen bij deze coöperatie. OGSM staat voor Objective, Goals, Strategies en Measures. Onder andere bedrijven als Mars, Albert Heijn, Heineken en de consumentenbond passen de methode toe. Het voert te ver om hier de werkwijze volledig toe te lichten. Wil je meer weten over de methode kijk dan op Business Openers of lees het handzame boekje “Business plan op 1 A4”. Twee onderdelen wil ik graag toelichten die in mijn ogen belangrijk én onderscheidend zijn; ‘doel-door-doendenken’ en ‘alles op één A4’. Volgens mij nuttig voor elke onderneming, groot of klein.

Doel-door-doendenken

Veel organisaties weten goed wat hun bestaansrecht is en waar ze naar toe willen. Het helpt echter enorm als je niet alleen weet wat je wil maar ook scherp hebt hoe je er wil komen. Heel specifiek bepaal je wat je gaat doen om het de verschillende onderliggende doelen te bereiken. Dat voorkomt dat je switcht van methode a, naar b, of zelfs c. Voor je het weet, eindig je op een plek waar je niet wilde zijn. Daarnaast helpt het om synergie te verbeteren tussen de verschillende afdelingen of acties. Zo kiest niet iedere medewerker of afdeling zijn eigen goedbedoelde acties, en houd je samenhang.

De expert van Agriterra licht de OGSM toe

Alles op één A4

Het tweede element dat mij aanspreekt, is dat de methode je dwingt om keuzes te maken. Past de volledige OGSM niet op één A4? Dan heb je niet scherp genoeg gekozen. Te veel doelen, strategieën of acties leiden af van waar het écht om gaat. Stel jezelf de vraag of de gekozen acties wel voldoende bijdragen aan het resultaat. Keuzes maken en focus aanbrengen zijn lastig, maar belangrijk om effectief te kunnen zijn. Het voordeel van één helder overzicht is bovendien dat je de samenhang ziet en dat iedereen begrijpt wat zijn bijdrage is. Dat motiveert enorm. Plannen horen niet in een lade liggen, maar te leven in de hoofden van mensen.

Je maakt het plan mét elkaar. Dat verbetert de kwaliteit van de acties en het draagvlak in de organisatie. En iedereen heeft hetzelfde doel voor ogen. Met behulp van deze methode besloot de coöperatie in Sulawesi om de spaar- en leenactiviteiten af te stoten, net zoals de vee-ondersteunende activiteiten. Hierdoor krijgen ze meer focus en komt er capaciteit beschikbaar voor de inname, certificering en afzet van cacao. Daarmee maken ze immers echt het verschil en verdienen ze het geld, voor de coöperatie en de leden.

Nu maar hopen dat de daad bij het woord wordt gevoegd. Een plan is mooi, maar valt of staat bij de uitvoering. Gelukkig is de begeleiding in goede handen. Agriterra ondersteunt Amanah de om haar doelen te bereiken.

 

 

Het bericht Word succesvoller met doel-door-doendenken verscheen eerst op Insights.