Verleiden met persoonlijke reviews

Reviews hebben grote invloed op de wijze waarop de consument zijn volgende reisbestemming uitzoekt. Een recensie van een backpacker is echter weinig relevant voor een getrouwd stel. En dus worden nu ook de reviews steeds scherper ingestoken op de juiste doelgroep.

Het belang van reisreviews kan moeilijk worden overschat. Volgens TrustYou, ’s wereld grootste online reviewplatform, kijkt liefst 95 procent van alle reizigers eerst naar reviews voor ze een reis boeken. Ongeveer 20 tot 40 procent noemt dit zelfs een doorslaggevende factor, blijkt uit eerdere onderzoeken. Daarmee hebben deze reviews volgens onderzoek door travel tech-partij Amadeus meer invloed op reisbeslissingen dan social media.

Mogelijk komt daar in de nabije toekomst verandering in. Momenteel test Facebook namelijk een nieuw, geheel op reisrecensies gericht onderdeel. Daarmee kunnen leden snel en simpel tips aan relaties vragen voor een te bezoeken reisbestemming, restaurant, hotel, pretpark, sauna of bezienswaardigheid. Het sociale netwerk gaat dus nog een stapje verder dan de eerder vastgelopen samenwerking met TripAdvisor. Ze verandert reviews in persoonlijke aanbevelingen.

Relevante gegevens

Dankzij zijn krachtige servers is Facebook in staat de binnenkomende tips direct te voorzien van relevante gegevens, zoals exacte locatie, gelinkte Facebook-pagina en boekingsmogelijkheden. Omdat deze aanbevelingen uit het persoonlijke netwerk komen, kunnen de vragende leden de tip exact op waarde schatten. En weten ze bovendien ook dat het een bonafide aanbeveling is, en geen door reispartijen zelf gegenereerde review.

Daar staat echter tegenover dat geen enkel Facebook-lid beschikt over een wereldwijd dekkend netwerk van gelijkgestemde reizigers. Om die reden zal de nieuwe dienst van het sociale netwerk waarschijnlijk nooit opwegen tegen gespecialiseerde reviewsites als Tripadvisor of Zoover. Niet voor niets kun je op deze sites ook al eenvoudig kiezen of je alle reviews wil lezen, of bijvoorbeeld alleen de bijdragen van getrouwde stellen, zakenreizigers of backpackers.

Local experts

Nieuwe online initiatieven proberen die insteek nu nog verder door te trekken. Zo werft de Nederlandse startup TRVL bijvoorbeeld wereldwijd ‘local experts’ voor wat het een ‘peer-to-peer boekingsplatform van en voor reisliefhebbers’ noemt. Daarbij kunnen gebruikers hun reis plannen met de hulp van lokale, particuliere adviseurs. Die krijgen voor het delen van hun intieme kennis over de beoogde bestemming een (kleine) vergoeding.

De populariteit van dit soort platformen onderstreept nog maar eens de essentiële rol van reviews in het boekingsproces. Eerste prioriteit van elke commerciële reispartij is dan ook het genereren van een ruime selectie positieve reviews. Het simpelweg vragen aan de consument of hij zijn mening wil geven is daarbij zeer effectief, blijkt uit onderzoek door Trustpilot.

Verbetermogelijkheden

Het kort na verblijf versturen van een email om te vragen of alles naar tevredenheid is verlopen is hiervoor een beproefde methode. Met zijn Review Express-optie biedt TripAdvisor reispartijen de mogelijkheid gasten uit te nodigen voor een review én een uitgebreide survey. Uiteraard bieden deze reviews een geweldige mogelijkheid om de eigen organisatie verder te verbeteren.

Slimme hotels en reisaanbieders zorgen echter ook dat positieve reviews worden teruggekoppeld naar (potentiële) nieuwe gasten die de eigen website bezoeken. Die is daarvoor immers bij uitstek geschikt – zeker nu steeds meer hotels direct boeken willen aanmoedigen. Nieuwe informatietechnologie maakt het mogelijk content(blokken) op de website dynamisch aan te passen aan de voorkeuren van individuele bezoekers.

Verleidelijk visitekaartje

In een fractie van een seconde kan informatie daardoor worden aangepast aan bijvoorbeeld de gewenste vertrekdatum en het aantal reizigers. Maar ook het gedrag bij eerder bezoek aan de site. Zijn er eerder specifieke bestemmingen of voorkeuren bekeken? Ook op basis van die informatie is het mogelijk elke afzonderlijke bezoeker te ontvangen met positieve recensies van gelijkgestemden. Een verleidelijker visitekaartje is nauwelijks denkbaar.

Deze column verscheen eerder in TravMagazine, het grootste nieuwsplatform en weekblad van de reisbranche.

 

Het bericht Verleiden met persoonlijke reviews verscheen eerst op Insights.