Stand van de Retail: optimisme consument stuwt verkopen, maar niet voor iedereen

De Retail-sector heeft in de maand december opnieuw groei laten zien, gedreven door het ongekende optimisme bij de consument. Daarmee zijn ook de jaarcijfers over 2016 bekend. Het optimisme bij de consument is hierna nog verder doorgegroeid, en bereikte in februari een score van 14: het hoogste punt sinds augustus 2007. 

Stand-van-Retail-februari-2017.pdf (1 MB)


Download

De verkopen in de december werden positief beïnvloed door de hogere consumentenbestedingen (+2,5% in december). Lees meer hierover in de Stand van de Retail, waarin ook meer informatie over andere macro-economische ontwikkelingen en de laatste ontwikkelingen te vinden zijn. Zo is de werkloosheid in januari gedaald, zijn de transacties op de woningmarkt flink toegenomen en ligt het aantal faillissementen in de sector bij aanvang van 2017 lager dan in voorgaande jaren.

Bouwmarkten zagen vorig jaar de verkopen met bijna 6% toenemen, kledingwinkels bijna 3% en drogisterijen en woonwinkels beide met 2%. De vlag kan echter nog niet uit: de concurrentie is behoorlijk stevig en winnaars en verliezers worden van elkaar gescheiden: binnen de winkelstraat, tussen verschillende winkelgebieden en ook tussen verschillende branches. Zo hadden bijvoorbeeld slijterijen, winkels in consumentelektronica en schoenwinkels vorig jaar te maken met krimp.

De verkopen in de online retail namen vorig jaar met 18,6% toe. Winstgevendheid is echter voor online retail wel een belangrijk issue. Wij geloven vooral in de combinatie van een online en offline, via een geïntegreerde omnichannel-strategie.

Het bericht Stand van de Retail: optimisme consument stuwt verkopen, maar niet voor iedereen verscheen eerst op Insights.