Sterke volumekrimp detailhandel

In het derde kwartaal van 2013 kwam de omzet van de detailhandel 2% lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar. De prijzen waren 2,2% hoger, het volume kromp met 4,2%.

Non-foodwinkels leverden in het derde kwartaal bijna 5% aan omzet in. Het volume kromp met 6%. In vrijwel alle non-foodbranches was de omzet lager dan een jaar eerder. Winkels in consumentenelektronica zetten bijna 13% minder om. Ook de omzet van winkels in woninginrichtingartikelen en doe-het-zelfwinkels liep fors terug. Alleen de textielsupermarkten noteerden een omzetstijging.

Winkels in voedings- en genotmiddelen wisten 2% meer omzet te behalen dan een jaar geleden. De prijzen waren bijna 4% hoger, terwijl het volume bijna 2% kleiner was. Voor de speciaalzaken viel de omzetkrimp dit kwartaal iets minder sterk uit dan in de drie voorgaande kwartalen. Supermarkten boekten weliswaar een omzetstijging, maar net als een kwartaal eerder kromp het volume licht.

De omzet van de postorderbedrijven en internetwinkels was bijna 8% hoger dan in het derde kwartaal vorig jaar. Dit sluit aan bij de groei in de voorgaande kwartalen.

In de maand september van dit jaar kende de detailhandel een omzetdaling van ongeveer 6%. Het volume kromp fors, terwijl de prijsstijging kleiner uitpakte dan in de voorgaande maanden. De koopdagsamenstelling was minder gunstig dan in september vorig jaar. Het negatieve effect hiervan op de omzet bedraagt voor de totale detailhandel ongeveer 2%. Verder hangt de stevige krimp in september mogelijk samen met de verhoging van het hoge btw-tarief per 1 oktober 2012. Consumenten speelden hier vorig jaar wellicht op in door sommige aankopen al in september te doen.

Reacties zijn gesloten.