Duitse automerken inzet handelsoorlog

Opkomende Aziatische landen trekken steeds vaker aan de handrem om de opmars van vooral Duitse automerken af te remmen. Zuid-Korea heeft bij BMW, Mercedes, Volkswagen en Audi invallen gedaan. Ook bij Toyota werden invallen gepleegd.

De wagenbouwers worden verdacht van het maken van verboden prijsafspraken over vervangende onderdelen en accessoires. Ook wordt ze verweten aan Zuid-Koreaanse autohandelaren hogere prijzen te berekenen. Het is een doorn in het oog van Zuid-Korea dat de verkoop van buitenlandse auto’s buitensporig sterk is gestegen, wat ten koste gaat van eigen merken als Hyundai en Kia. Overigens kunnen de invallen een boemerang-effect voor Zuid-Korera hebben. Frankrijk stapte augustus vorig jaar naar de Europese Commissie om voor strengere invoerregels te pleiten voor auto’s uit Zuid-Korea.

In China hebben de Duitse autofabrikanten eerder onder druk gestaan. Diverse modellen zouden stinken en mankementen vertonen. Volkswagen reageerde daarop met een grote terugroepactie.

Het geklaag van zowel Frankrijk als Zuid-Korea om de eigen auto-industrie te beschermen, kan ontaarden in een handelsoorlog die mag worden gezien als een logisch gevolg op de valutaoorlog.

Reacties zijn gesloten.